Podobnie jak w ubiegłym roku, 21 marca uczniowie naszej szkoły obchodzili "DZIEŃ BEZ PLECAKA". Przybory szkolne przynieśli w innych niż na co dzień opakowaniach. Najbardziej oryginalne stylizacje zostały zaprezentowały podczas gali „Top Model bez plecaka”. Uczniowie wzięli również udział w turnieju „Mamy nosy do zapachów wiosny i Wielkanocy”, gdzie należało rozpoznać zapachy chrzanu, szczypiorku, szynki, babki, konwalii i jajka, mając zawiązane oczy oraz rozwiązywali krzyżówkę „Wiosna nie całkiem obca”. której rozwiązaniem były hasła zapisane w językach obcych, na które wskazywały umieszczone obok nich flagi. Na zakończenie uczniowie zatańczyli belgijkę na rondzie miasteczka ruchu drogowego.
Samorząd Uczniowski dziękuje Mai, Amelii, Zosi, Julii, Alisie, Arminowi, Deborze, Amelii, Michalinie, Zuzi, Virze, Maksymowi, Agacie, Oli, Karolinie, dwóm panom Krzysztofom, pani Iwonie i pani Alicji za przygotowanie wydarzenia, które dostarczyło wiele radości.
W środę, 22 marca 2023r., w Szkole Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Wiechlicach odbyły się Gminne Eliminacje do Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej „Młodzież zapobiega pożarom”. W turnieju, który ma na celu popularyzowanie wśród dzieci i młodzieży znajomości przepisów przeciwpożarowych, zasad postępowania na wypadek pożaru, a także kształtowanie umiejętności w zakresie ochrony ludności, ekologii i ratownictwa uczestniczyło 28 uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Gminy Szprotawa, którzy rywalizowali w III kategoriach: klasy I-IV, klasy V – VIII i szkoły ponadpodstawowe.
Nad prawidłowym przebiegiem eliminacji czuwała komisja w składzie: Jan Chmielewski - Prezes Zarządu Oddziału Powiatowego Związku OSP RP, Daniel Pelc – Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP w Szprotawie, Marta Wojtkowiak - Inspektor w Urzędzie Miejskim w Szprotawie, Krzysztof Zdebelak - nauczyciel techniki i informatyki.
Finaliści Gminnego Konkursu będą reprezentować naszą gminę w etapie powiatowym Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej „Młodzież zapobiega pożarom”, który odbędzie się 28 marca 2023 r. w Żaganiu.
Na zakończenie organizatorzy wręczyli wszystkim uczestnikom dyplomy i nagrody. Pani dyrektor Cecylia Brodzińska podziękowała uczestnikom za udział w turnieju oraz życzyła reprezentantom gminy powodzenia w kolejnym etapie konkursu.
22 marca br. na zaproszenie klasy 8 b oraz wychowawcy p. Anny Ciołki przybył do naszej szkoły p. Marcin Piotrkiewicz, lekarz weterynarii pracujący w przychodni "Anakonda" w Szprotawie. Spotkanie z weterynarzem to kolejne spotkanie w ramach innowacji pedagogicznej "Zawodowy zawrót głowy".
Doktor pracujący w swoim zawodzie od dziewięciu lat, opowiedział uczniom o przebiegu edukacji, studiach, które należy skończyć, by zostać lekarzem weterynarii, ich przebiegu, najciekawszych przedmiotach, specjalizacjach oraz ogromnym wkładzie pracy w dążeniu do osiągnięcia celu. Mówił także o dużych możliwościach na rynku pracy po skończeniu tego kierunku. Niemałym zaskoczeniem była dla uczniów informacja, że w zawodzie lekarza weterynarii ogromnie ważna jest umiejętność pracy z człowiekiem. Uczniowie natomiast pytali o wpływie domu rodzinnego na decyzję wybrania tego, a nie innego zawodu i cechach osobowościowych, które determinują jego wybór. W przypadku doktora Marcina była to wrażliwość na cierpienie zwierząt i chęć niesienia im pomocy. Uczestnicy spotkania ciekawi byli, jak wygląda przeciętny dzień pracy weterynarza, na co najczęściej chorują zwierzęta, czy lekarz leczy także zwierzęta egzotyczne, jakie jest znaczenie diety; rozmawiali o roli i potrzebie sterylizacji i kastracji czworonogów oraz o największych trudnościach, z jakimi przyszło się lekarzowi zmierzyć.
To było niezwykle cenne, interesujące spotkanie. Uczestnicy byli zachwyceni piękną "opowieścią" doktora o zawodzie lekarza weterynarii.
Uczniowie klasy 8 b w ramach innowacji pedagogicznej "Zawodowy zawrót głowy" odwiedzili wraz ze swoją wychowawczynią p. Anną Ciołką oraz nauczycielem bibliotekarzem p. Ireną Boczniewicz Studio Kulinarne Look&Cook w Zielonej Górze. Tam zjedli przygotowany przez siebie obiad oraz deser.
Przywitani serdecznie uczniowie rozpoczęli swoją przygodę kulinarną od umycia rąk i założenia fartuszków. Wyzwanie, jakie zostało postawione przed nimi, to zrobienie domowego makaronu, pulpetów z mięsa z indyka w sosie pomidorowym oraz na deser muffinek.
Oczywiście, uczniowie nie mieli się czego obawiać, ponieważ wzięła ich pod swoje kucharskie skrzydła p. Patrycja, pracująca na co dzień w studiu w roli kucharza.
Ósmoklasiści zostali podzieleni na kilka grup. Jedni przygotowywali i piekli muffinki, inni mielili mięso i formowali je na pulpety, inni zmagali się z ciastem na makaron, którego wyrobienie było nie lada wyzwaniem (trzeba było sporo siły, więc chętne uczennice zostały nieco później zastąpione przez kolegów), inni obierali warzywa i ścierali je na tarce. Stanowiły one podstawę do przygotowywanego sosu.
Po wyrobieniu ciasta na makaron i odstawienia go na godzinę młodzi kucharze zabrali się do jego krojenia. Wielkość i grubość miała być mniej więcej taka sama, a że kroili go wszyscy, więc nie było to takie proste. Okazało się jednak, że uczniowie sprawili się z tym doskonale.
Kiedy więc wszystko było gotowe, uczestnicy warsztatów zasiedli do stołu i skonsumowali przygotowane przez siebie potrawy. Wszystkim bardzo smakował zarówno obiad, jak i deser. Pani Patrycja stwierdziła, że dawno nie miała tak zdyscyplinowanej, chętnej do pracy i miłej grupy uczniów.
Z pełnymi brzuszkami wycieczkowicze odwiedzili jeszcze Schronisko w Zielonej Górze, w którym zostawili zebrane przez całą naszą społeczność dary w postaci środków czystości i zostali oprowadzeni po nim przez jednego z pracowników.
To był bardzo udany wyjazd. Uczestnicy wracali do domów najedzeni, zadowoleni i szczęśliwi z dnia pełnego wrażeń.
14 marca obchodziliśmy w naszej szkole Dzień liczby ㄫ (pi). Z tej okazji uczniowie kl. 7a piekli ciasteczka w kształcie kół i ozdabiali literą ㄫ w Laboratorium przyszłości. Ponadto przeliczali także kaloryczność przekąski. Z obliczeń otrzymaliśmy, że jedno ciastko ma 80 kcal. Klasy 4 a i 5 b wykonywały plakaty związane z liczbą pi, a klasa 6 a obejrzała prezentację o ciekawostkach związanych z ludolfiną. Dodatkowo wszyscy uczniowie mogli wziąć udział w zabawie polegającej na rozwiązaniu 10 rebusów rozmieszczonych na szkolnym korytarzu, które zawierały w sobie literę ㄫ oraz dodatkowo stworzyć swój własny rebus. Wśród uczniów biorących udział w zabawie najlepiej z rozszyfrowaniem haseł poradzili sobie Aleksander Serafin, Remineusz Słabuszewski i Kacper Nagi, na drugim miejscu znalazł się Kuba Kubów, a na trzecim: Oskar Bieleń, Damian Żeleźniak, Lena Narolska, Iga Muszalska i Igor Woźniak. Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę. Koordynatorem działania była p. Izabela Roszak.
Dzięki uprzejmości i zaangażowaniu pana Czesława Szczepanika, dyrektora Banku PKO BP i pani Urszuli Langier, kierownika Banku PKO BP nasi uczniowie z klas IV b, V b, VI a 8 marca mieli okazję poznawać świat finansów w rzeczywistości wirtualnej. Naszych gości przywitała pani Cecylia Brodzińska, dyrektor szkoły i pani Gabriela Laudacka, wicedyrektor szkoły. SKO-wicze z niecierpliwością czekali na podróż do wirtualnego świata bankowego.
W dzisiejszych czasach nauczanie z użyciem wirtualnej rzeczywistości jest coraz bardziej popularne. Lekcja bankowości z użyciem gogli VR jest doskonałym przykładem nowoczesnego podejścia do edukacji. Oprócz podróży w świecie wirtualnym uczniowie również tworzyli własne projekty banku w roku 2050.
Dzięki temu zadaniu, uczniowie mieli szansę wykorzystać swoją kreatywność i zdolności analityczne, co pozwoliło im na lepsze zrozumienie funkcjonowania instytucji finansowych.
Następnie uczniowie przenieśli się wirtualnie do Banku PKO BP w Warszawie. Mogli dokładnie obejrzeć poszczególne miejsca głównej siedziby banku, zapoznać się z jego działami, przyjrzeć się pracy bankierów i spotkać się z awatarami swoich znajomych.
Lekcja bankowości z użyciem gogli VR pozwoliła na lepsze zrozumienie zagadnień finansowych oraz nauczanie w sposób, który jest bardziej atrakcyjny dla młodego pokolenia. to doskonały przykład na to, jak nowoczesne technologie mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki uczniowie uczą się o finansach i bankowości.
Na szczegółowe relacje z zajęć w klasie IV b, Vb, VIa zapraszamy już w najbliższych dniach na blog SKO
https://www.szkolneblogi.pl/blogi/szkolapodstawowawiechlice/
Opiekunowie SKO pani Danuta Irek i Aleksandra Słabuszewska dziękują serdecznie wszystkim uczestnikom, a szczególnie: Oliwii Drzewińskiej, Emilii Klusek, Dawidowi Skonecznemu, Filipowi Zubelowi i Arturowi Dobrzańskiemu, którzy aktywnie zaangażowali się w pomoc w organizacji wydarzenia.