Spotkanie z weterynarzem

22 marca br. na zaproszenie klasy 8 b oraz wychowawcy p. Anny Ciołki przybył do naszej szkoły p. Marcin Piotrkiewicz, lekarz weterynarii pracujący w przychodni "Anakonda" w Szprotawie. Spotkanie z weterynarzem to kolejne spotkanie w ramach innowacji pedagogicznej "Zawodowy zawrót głowy".
Doktor pracujący w swoim zawodzie od dziewięciu lat, opowiedział uczniom o przebiegu edukacji, studiach, które należy skończyć, by zostać lekarzem weterynarii, ich przebiegu, najciekawszych przedmiotach, specjalizacjach oraz ogromnym wkładzie pracy w dążeniu do osiągnięcia celu. Mówił także o dużych możliwościach na rynku pracy po skończeniu tego kierunku. Niemałym zaskoczeniem była dla uczniów informacja, że w zawodzie lekarza weterynarii ogromnie ważna jest umiejętność pracy z człowiekiem. Uczniowie natomiast pytali o wpływie domu rodzinnego na decyzję wybrania tego, a nie innego zawodu i cechach osobowościowych, które determinują jego wybór. W przypadku doktora Marcina była to wrażliwość na cierpienie zwierząt i chęć niesienia im pomocy. Uczestnicy spotkania ciekawi byli, jak wygląda przeciętny dzień pracy weterynarza, na co najczęściej chorują zwierzęta, czy lekarz leczy także zwierzęta egzotyczne, jakie jest znaczenie diety; rozmawiali o roli i potrzebie sterylizacji i kastracji czworonogów oraz o największych trudnościach, z jakimi przyszło się lekarzowi zmierzyć.
To było niezwykle cenne, interesujące spotkanie. Uczestnicy byli zachwyceni piękną "opowieścią" doktora o zawodzie lekarza weterynarii.

Ósmoklasiści na warsztatach kulinarnych

Uczniowie klasy 8 b w ramach innowacji pedagogicznej "Zawodowy zawrót głowy" odwiedzili wraz ze swoją wychowawczynią p. Anną Ciołką oraz nauczycielem bibliotekarzem p. Ireną Boczniewicz Studio Kulinarne Look&Cook w Zielonej Górze. Tam zjedli przygotowany przez siebie obiad oraz deser.
Przywitani serdecznie uczniowie rozpoczęli swoją przygodę kulinarną od umycia rąk i założenia fartuszków. Wyzwanie, jakie zostało postawione przed nimi, to zrobienie domowego makaronu, pulpetów z mięsa z indyka w sosie pomidorowym oraz na deser muffinek.
Oczywiście, uczniowie nie mieli się czego obawiać, ponieważ wzięła ich pod swoje kucharskie skrzydła p. Patrycja, pracująca na co dzień w studiu w roli kucharza.
Ósmoklasiści zostali podzieleni na kilka grup. Jedni przygotowywali i piekli muffinki, inni mielili mięso i formowali je na pulpety, inni zmagali się z ciastem na makaron, którego wyrobienie było nie lada wyzwaniem (trzeba było sporo siły, więc chętne uczennice zostały nieco później zastąpione przez kolegów), inni obierali warzywa i ścierali je na tarce. Stanowiły one podstawę do przygotowywanego sosu.
Po wyrobieniu ciasta na makaron i odstawienia go na godzinę młodzi kucharze zabrali się do jego krojenia. Wielkość i grubość miała być mniej więcej taka sama, a że kroili go wszyscy, więc nie było to takie proste. Okazało się jednak, że uczniowie sprawili się z tym doskonale.
Kiedy więc wszystko było gotowe, uczestnicy warsztatów zasiedli do stołu i skonsumowali przygotowane przez siebie potrawy. Wszystkim bardzo smakował zarówno obiad, jak i deser. Pani Patrycja stwierdziła, że dawno nie miała tak zdyscyplinowanej, chętnej do pracy i miłej grupy uczniów.
Z pełnymi brzuszkami wycieczkowicze odwiedzili jeszcze Schronisko w Zielonej Górze, w którym zostawili zebrane przez całą naszą społeczność dary w postaci środków czystości i zostali oprowadzeni po nim przez jednego z pracowników.
To był bardzo udany wyjazd. Uczestnicy wracali do domów najedzeni, zadowoleni i szczęśliwi z dnia pełnego wrażeń.

Dzień liczby PI

14 marca obchodziliśmy w naszej szkole Dzień liczby ㄫ (pi). Z tej okazji uczniowie kl. 7a piekli ciasteczka w kształcie kół i ozdabiali literą ㄫ w Laboratorium przyszłości. Ponadto przeliczali także kaloryczność przekąski. Z obliczeń otrzymaliśmy, że jedno ciastko ma 80 kcal. Klasy 4 a i 5 b wykonywały plakaty związane z liczbą pi, a klasa 6 a obejrzała prezentację o ciekawostkach związanych z ludolfiną. Dodatkowo wszyscy uczniowie mogli wziąć udział w zabawie polegającej na rozwiązaniu 10 rebusów rozmieszczonych na szkolnym korytarzu, które zawierały w sobie literę ㄫ oraz dodatkowo stworzyć swój własny rebus. Wśród uczniów biorących udział w zabawie najlepiej z rozszyfrowaniem haseł poradzili sobie Aleksander Serafin, Remineusz Słabuszewski i Kacper Nagi, na drugim miejscu znalazł się Kuba Kubów, a na trzecim: Oskar Bieleń, Damian Żeleźniak, Lena Narolska, Iga Muszalska i Igor Woźniak. Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę. Koordynatorem działania była p. Izabela Roszak.

Nauka w wirtualnej rzeczywistości

Dzięki uprzejmości i zaangażowaniu pana Czesława Szczepanika, dyrektora Banku PKO BP i pani Urszuli Langier, kierownika Banku PKO BP nasi uczniowie z klas IV b, V b, VI a 8 marca mieli okazję poznawać świat finansów w rzeczywistości wirtualnej. Naszych gości przywitała pani Cecylia Brodzińska, dyrektor szkoły i pani Gabriela Laudacka, wicedyrektor szkoły. SKO-wicze z niecierpliwością czekali na podróż do wirtualnego świata bankowego.
W dzisiejszych czasach nauczanie z użyciem wirtualnej rzeczywistości jest coraz bardziej popularne. Lekcja bankowości z użyciem gogli VR jest doskonałym przykładem nowoczesnego podejścia do edukacji. Oprócz podróży w świecie wirtualnym uczniowie również tworzyli własne projekty banku w roku 2050.
Dzięki temu zadaniu, uczniowie mieli szansę wykorzystać swoją kreatywność i zdolności analityczne, co pozwoliło im na lepsze zrozumienie funkcjonowania instytucji finansowych.
Następnie uczniowie przenieśli się wirtualnie do Banku PKO BP w Warszawie. Mogli dokładnie obejrzeć poszczególne miejsca głównej siedziby banku, zapoznać się z jego działami, przyjrzeć się pracy bankierów i spotkać się z awatarami swoich znajomych.
Lekcja bankowości z użyciem gogli VR pozwoliła na lepsze zrozumienie zagadnień finansowych oraz nauczanie w sposób, który jest bardziej atrakcyjny dla młodego pokolenia. to doskonały przykład na to, jak nowoczesne technologie mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki uczniowie uczą się o finansach i bankowości.
Na szczegółowe relacje z zajęć w klasie IV b, Vb, VIa zapraszamy już w najbliższych dniach na blog SKO
https://www.szkolneblogi.pl/blogi/szkolapodstawowawiechlice/
Opiekunowie SKO pani Danuta Irek i Aleksandra Słabuszewska dziękują serdecznie wszystkim uczestnikom, a szczególnie: Oliwii Drzewińskiej, Emilii Klusek, Dawidowi Skonecznemu, Filipowi Zubelowi i Arturowi Dobrzańskiemu, którzy aktywnie zaangażowali się w pomoc w organizacji wydarzenia.

Szkolny Dzień Języka Niemieckiego oraz Dzień Pisarza

Szkolny Dzień Języka Niemieckiego oraz Dzień Pisarza

W dniach 1- 3 marca w bibliotece miejskiej w Wiechlicach w związku z przypadającym "Szkolnym Dniem Języka Niemieckiego" oraz „Dniem Pisarza” odbyły się zajęcia na temat literatury i sztuki krajów niemieckojęzycznych. W zajęciach uczestniczyli uczniowie z klasy VIII a i VIII b wraz z panią Katarzyną Zawiślak. Młodzież zapoznała się m.in. z poezją klasyka liryki niemieckiej Johanna Wolfganga Goethego (było wspólne czytanie po polsku i niemiecku ballady „Król Olch”) oraz zaprezentowane zostały w zarysie sylwetki niemieckich pisarzy – Thomasa Manna, Hermanna Hesse ( ps. Emil Sinclair) Guntera Grassa, Ericha Marii Remarqua oraz współczesnych pisarzy. Było tez trochę ciekawostek związanych z krajami DACHL np. „Czy wiecie jakiego koloru są skrzynki pocztowe w Niemczech?” i inne.
Dziękujemy za aktywne uczestnictwo w zajęciach i zachęcamy do odwiedzenia Miejskiej Biblioteki w murach naszej szkoły.

Zaświadczenie  w ramach programu "Bezpieczniki TAURONA. Włącz dla dobra dziecka"

Praca i moc prądu elektrycznego

Dnia 20.02.2023 w klasach ósmych odbyły się lekcje fizyki pt."Praca i moc prądu elektrycznego" według scenariusza zamieszczonego na stronie Tauron. Uczniowie w trakcie zajęć zapoznawali się z tabliczkami znamionowymi urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w szkolnej pracowni kuchennej pozyskanej w ramach "Laboratoriów przyszłości". Uczyli się odczytywać z nich informacje oraz wykorzystywać je do obliczenia zużycia prądu w gospodarstwie domowym. Każdy z nas może to zrobić wykorzystując kalkulator kosztów zamieszczony na stronie Tauron: www.tauron- dystrybucja.pl/kalkulator -zuzycia-pradu